Peringkat pertama: hak asasi manusia sebagai
undang-undang yang lebih tinggi
Hak asasi manusia adalah undang-undang yang lebih tinggi,
yang boleh menimbulkan dalam konflik dengan kuasa perundangan negeri ini. Ini
adalah undang-undang yang lebih tinggi sebagai undang-undang semula jadi. Untuk membenarkan akta dengan mempunyai alasan, ia akan merujuk kepada undang-undang yang lebih
tinggi, undang-undang suci, undang-undang yang lebih unggul daripada yang zalim. Pada peringkat ini tradisi hak asasi manusia masih tidak dapat
dipisahkan daripada undang-undang semula jadi. undang-undang yang lebih tinggi
dilihat sebagai sesuatu yang "semula jadi" sah, atau sah kehendak
"tuhan-tuhan" dan tidak kehendak manusia.
Peringkat kedua: dikanunkan dan undang-undang yang
lebih tinggi yang sudah berakar umbi
Hak asasi manusia adalah bahawa ia ditulis undang-undang dan
oleh itu adalah "jelas kelihatan".
Peringkat ketiga: semakan kehakiman
Dalam pembangunan hak asasi manusia adalah pengenalan
semakan kehakiman sebagai satu cara untuk membuat undang-undang yang lebih
tinggi yang berkesan. Ia amat penting untuk konsep moden undang-undang
yang lebih tinggi. Marshall bersepadu semakan kehakiman sebagai satu elemen
penting dalam konsep moden undang-undang yang lebih tinggi dan hak asasi
manusia.
Peringkat keempat: universalization idea hak asasi manusia
Selepas Perang Dunia Kedua peringkat keempat dalam
pembangunan konsep moden hak asasi manusia datang ke hadapan: universalization
idea hak asasi manusia. Pengisytiharan hak telah dibentangkan dengan
keinginan sejagat: pada tahun 1948 Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat telah
diterima pakai. Pengisytiharan ini telah diisytiharkan sebagai "ukuran
bersama terhadap pencapaian oleh seluruh umat manusia dan kesemua negara."
All the previous declarations were presented as the expressions of the will of God.....“All men are created equal”, the Declaration of Independence states. But the Universal Declaration was a-theistic in the sense that no reference to the will of God was made.
Konsep moden hak asasi manusia: pengakhiran Sejarah?
Menurut Fukuyama, sejenis hegemoni ideologi di seluruh dunia
telah muncul. Semua orang bersetuju bahawa kapitalisme adalah kunci kepada
kebebasan manusia dan kesejahteraan manusia, Fukuyama menyatakan. Dan semua
orang juga bersetuju bahawa demokrasi dan kedaulatan undang-undang adalah cara
yang terbaik untuk menganjurkan membuat keputusan politik. Demokrasi liberal
adalah peringkat akhir pembangunan politik. Seperti Hegel lebih daripada
seratus tahun yang lalu, Fukuyama bermakna bahawa idea-idea liberal yang
berleluasa pada zaman kita adalah destinasi akhir sejarah dunia. Masalah utama untuk konsep moden hak asasi manusia adalah
ketegangan hak asasi manusia dengan demokrasi.
No comments:
Post a Comment